O działaniach promocyjnych na rzecz rozpropagowania wiedzy o Twierdzy Kraków dyskutowali radni podczas posiedzenia Komisji Promocji i Turystyki w czwartek, 13 października.
– Twierdza Kraków w projekcie stworzonym przez dra Krzysztofa Wielgusa jest rozumiana znacznie szerzej, niż tylko ta XIX-wieczna twierdza budowana przez austro-węgierskie władze. Zaliczamy do niej również obiekty militarne i obronne Krakowa od zarania jego dziejów. Celem stworzenia produktu turystycznego jest zbudowanie nowego postrzegania Twierdzy Kraków, wspólnie z gospodarzami tych obiektów, z jednej strony, by promować Kraków poprzez Twierdzę, a z drugiej stworzyć dodatkowe szanse promocyjne dla wszystkich tych indywidualnych obiektów wchodzących w jej skład – mówiła Elżbieta Kantor, dyrektor Wydziału ds. Turystyki. Dodawała, że planach dalekosiężnych jest, by Twierdza Kraków znalazła się na szlakach dziedzictwa, a także została wpisana na listę światowego dziedzictwa.
Promocja Twierdzy Kraków opiera się m.in. ma materiale graficznym wydanym w ponad 50 tys. nakładzie. Są to m.in.: ulotki, zakładki do książek, czy pieczątki. W dwóch tysiącach egzemplarzy wydany został przewodnik „Spacerem przez Twierdzę Kraków”. Odbywają się spacery tematyczne, darmowe wykłady na temat fortów. Prowadzona jest też akcja promocyjna „Odkrywaj Twierdzę Kraków, zdobywaj pieczątki i odbieraj atrakcyjne nagrody”. W 2022 roku od 10 do 18 września odbyła się też pierwsza edycja Dni Twierdzy Kraków pn. „Odkryj Tajemnicę”.
Twierdza Kraków to ponad 100 budowli, ponad 100 kilometrów fortecznych dróg i ponad 1000 hektarów fortecznej zieleni i terenów otwartych. Obecnie wiele z dawnych zabudowań wojskowych służy zupełnie innym celom – istnieją w nich muzea, instytucje kultury, instytucje edukacyjne, ośrodki sportowe, naukowe, centra medyczne, a także prowadzona jest działalność gospodarcza. Znajdują się w pięknym otoczeniu zieleni, inne zaś oferują malownicze widoki na Kraków i jego okolice, co czyni z nich miejsce do rekreacji oraz turystyki poza utartym szlakiem.
Radny Łukasz Wantuch poruszył temat wykupu fortu Tonie przez firmę Cobi, która chciałaby zainwestować w fort, tworząc tam Park Edukacji Historycznej. – Dostaliśmy propozycję dzierżawy na 30 lat, co przy konieczności sporej inwestycji ze strony firmy mija się z celem – mówił Artur Machlowski z firmy Cobi. Radny Wantuch pytał, jaki jest obecnie status fortu i dlaczego zaproponowana została dzierżawa tylko na 30 lat.
– Działka, na której stoi fort Tonie stanowi własność Skarbu Państwa. Wojewoda Małopolski zaproponował Gminie Miejskiej Kraków darowiznę tej nieruchomości. Zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami, nieruchomość nie może zostać sprzedana, a zagospodarowana powinna być zgodnie z uchwałą RMK, która mówi, że może być wydzierżawiona na okres nie dłuższy niż 30 lat, oddana w użyczenie na okres nie dłuższy niż 3 lata, bądź oddana w użytkowanie najdalej na 40 lat – mówiła Anita Wójcik z Zarządu Budynków Komunalnych. Radny Łukasz Wantuch zawnioskował o zorganizowanie spotkania z Wydziałem Skarbu UMK oraz przedstawicielem Wojewody Małopolskiego w sprawie zagospodarowania fortu Tonie. Z kolei dr Krzysztof Wielgus dodawał, że fort Tonie jest jednym z trudniejszych obiektów fortecznych, jeśli chodzi o kompleksową adaptację. – Potencjalny inwestor musi zdawać sobie sprawę, że oprócz części budowlanej znajdują się tam części ziemne i olbrzymi obszar zieleni. Zrobienie z niego obiektu wysokostandardowego wiąże się z nakładem nie dziesiątek, a setek milionów złotych – mówił dr Wielgus.